

Notaţiile sunt
grăbite, coerenţa este segmentată mereu: ”gemene / cu stemă /
de lup” (”Acea parte a desfătării), ”ochi/ în / singurătate/
tras / pe roata luminii…” (p. 24).
Poemele sunt amare
precum tabletele doctorilor: ”…în cărucioare / armata de ologi
/ visa păduri de picioare” (În văzul lumii), limpede şi
periculoase precum ochiurile apelor stătute: ”port plin de vase /
crevase / prin care uşor / mă strecor / până în strălucirea de
fosfor” (Din ochiul pineal).Fiecare pagină a lui Ion P. Iacob este
o placă fotografică, sensibilă, pe care şi trupul de carne şi
visele se impregnează – din răni rămân doar dungi de lumină nu
urme cangrenoase: ”poezia/ este / un pumn de raze” (p. 24).Pe
această linie subţire, cât tăişul cuţitului, poetul
rămâne (a rămas, de fapt) să lucreze şi în cartea de-acum,
Curentul turbionar(Ed. Princeps Multimedia, Iaşi, 2014).Textele sale
se-nşiruie precum frescele piramidelor, în aparenţă nu au nici o
legătură, sunt secvenţe încheiate în sine, gravate cu vârf
ascuţit, nu rotunjite cu peana scribului, dar surprind, precum
imaginile filmice, etapele propriei disecţii: ”aici / liniştea
e operată / de îngeri” (Cutia candorii), ”încă viu /
citesc versete / în limbile moarte” (Inflaţie, versuri, foneme.),
”ce a mai rămas din saltul pisicii / o pată de sânge / pe
şosea” (Prestări intelectuale). Gravura-haiku preferată de
autor e o probă, un exerciţiu ”pe calul mort al formelor fixe”
(Ocna de sare), o scândură de scenă pe care e actor, regizor şi
singur spectator. Ironia cu care joacă rolul poetuluie prolixă,
savuroasă: masca anonimatului te aşază în centrul lumii, din
spatele ei poţi mânui cele mai aprige arme, poţi scoate la lumină
adevăruri care te-ar fi putut orbi: ”…poeţii cei mari / au
iarba fiarelor / şi mii de jivine / ascund / în verbul lor //
poeţii cei mari / vor ajunge / exact ca mine // un pumn de ţărână”
(Poetul obscur). Un ”biografism” surprins doar în nota
persiflantă, ironică, e stenic prin “modul de-a spune celorlalţi
/ din afară // intraţi / sunt încă viu / până diseară”
(Ascuns în lumina gutuilor). E un semnal existenţial în fiecare
hologramă pe care ne-o pune în faţă, precum o piatră de uraniu
care emite radiaţii. Nu suprafaţa în sine a ”gravurii” e
vivantă la Ion P. Iacob, ci linia neliniştitoare care atrage şi
schimbă sonoritatea cuvintelor, părăsindu-se pentru un nou sunet
amoros:”sunt condamnat la greaţă / nu mă pot exprima / călăii
pe care i-aş înfera / sunt aici / şi mă ţin în viaţă” (p.
34), sau: ”era considerat post-modern / dar ajuns în infern / s-a
gândit la imortele / peste ele trecuse cel mai / adesea / cu
încălţările grele” (p. 62).
Nu ştiu dacă te poţi
specializa / aşeza într-un gen precum e haiku-ul, formulă în care
se încăpăţânează poetul să rămână (şi după…19 ani!).
Dar îmi place acest haiku-vitraliu în care ramele / metalul care
susţine formele desenului nu strangulează, nu subminează marginea,
ci o eliberează într-o pluralitate de forme: ”câte un înger /
pe fiecare pleoapă // ce orbire poate fi mai luminoasă?” (p. 74),
”sunt / împăratul / frunzelor / moarte” (p. 51); ”eu eu eu /
eu eu eu / eu eu // un gramofon stricat / pe care-l repară / mereu /
Dumnezeu” (Gramofonul).
George Vulturescu
revista Poesis,nr.6-7-8, 2014
revista Poesis,nr.6-7-8, 2014
No comments:
Post a Comment