1 Aug 2014

Poetul Ion P. Iacob sau un neobosit hidalgo al esenţelor tari



 Un neobosit căutător al magicului spiritum verbi este Ion P. Iacob, un poet pentru care lirica este gnoseologie,metafizică, viziune.
Curentul turbionar este a doua apariţie editorială a sa după Spitalul Filantropia, apărută în 1994 la Editura „Panteon”. Chiar dacă şi-a risipit textele de-a lungul timpului în reviste prestigioase din România(Poesis,Luceafărul, Feed Back, Convorbiri literare etc.), Ion P. Iacob, născut la Breaza de Buzău, în 1955, este un optzecist parcimonios,exigent cu fiecare text oferit cititorului. Poetul ştie că esenţa se păstrează în sticle mici, de aceea poemele au de multe ori alura haiku-ului sau a aforismelor lirice: „pe mine mă ţine de mână/ Dumnezeu/ ca să nu mă împiedic/ în hăţişurile întunecate ale Frumuseţii”. Sau: „a filtrat lumina/ până a ajuns la esenţă/ în robia întunericului/ acum victorios/ şi orb/ cerşeşte/ de la propria umbră.” Sau: „nu mai pot lua premiul Nobel/ deja tabelul elementelor e plin/ .
Poetul flutură în permanenţă spada spiritului rafinat deasupra poemelor, ca în acest Jurământ al lui Hipocrate: „ce bine/ creierul nu are muşchi/ şi nimeni din afară/ nu poate vedea sforţările minţii/ şi toate lucrurile au finalitate// şi minciunile sunt atât de fierbinţi/ când un bolnav îi urează/ altui bolnav:/ sănătate.” Fineţea acestei poezii, compusă din reflexe şi tremoluri fiinţiale ajutate de o raţiune a viziunii care cucereşte, este sesizabilă de la primul poemal cărţii, Anti-biografie: «ascuns în pian/ cu urechea dezacordată/ îndreptată spre lume/ s-ar putea spune/ că mi-am amanetat moartea/ -dar nu-// eu locuiesc într-un   fruct/ precum într-o casă/ totul a fost clăditîncă din floare// „atât de trainică/ spaţioasă/ frumoasă/ absentă/ din dicţionarele silei”/ răzbătea din lume ecoul/ şi disperarea/ prin ferestrele casei/ pe care o construiam/ cu lentoare/ într-un veac oarecare/  închis în nuca tare/ nu-mi pasă/ ,,hypocrite lecteur/ ce contează că nu mă vezi/ poemul poate fi şi el/ o minciună/ frumoasă”».
Poetul se imaginează trăgând la edec „fără pauză/ corabia asfinţitului” sau „filtrând esenţa luminii de absint direct din creier”, iar lumea înseamnă „o mie şi una de roţi/ printre care m-am strecurat cu dexteritate (...) roţi de tortură minunate”.
Spune poetul: „fără Dumnezeu/ trebuie să-ţi asumi trecutul/ de maimuţă”. Și mai spune: „sunt împăratul frunzelor moarte” şi „proprietar de abis/ de noapte/ pe strada destinului”. Poetul e cel blestemat să afle miracolul fiinţei: „asemenea unui tren/ cu trasee şi orare prestabilite/ Miracolul/ pe care-l aşteptam/ m-a găsit”. El este sclavul şi împăratul din Ocna de sare: «cu dinţii de lapte/ ai scurtei mele biografii/ mursecam simbolic/ tărâmul blândeţii/ pe câmpia devorată cu dinţi de hârtie/ într-un timp fără spaţiu/ într-un spaţiu   fără anotimp/Lao Tze/ contempla pentru mine/ cadavrul unui cuvânt:/ „până la nirvana/ e cale   lungă şi primejdioasă/ mai de preţ e lumina lunii/ în ocna de sare”/ într-un timp în care/ am părăsit/ teritoriile prolixe/ pe calul mort/ al formelor fixe.» Poetul mai este, după propria-i mărturisire, „semănătorul de mine/ mine anti personal/ antitanc/ antecamerele poemului/ în care agonizez sunt pline/desigur/ de mine/ cocoţat/ pe gardul poemului/ mă binoclez/ în tranşeele altora/ ce să văd/ peste tot/ numai ruine.”
Astfel, deznădejdea îşi face loc în poeme, un fel de pasăre fără picioare care pluteşte deasupra textului, dar nu se aşează temeinic nicăieri. Dar poetul îşi urmează destinul, fiind cel care rătăceşte „din off din stal din underground”, „orb în lucrările haosului”, „spre ne-nţelesul tuturor”, prin curentul turbionar al lumii de azi: „marele poet/ care ardea mocnit/ în mine/ era bogat/ râuri livezi albine/ marele poet / era sărac/ ură deznădejde ruine/ marele poet/ oare a existat?”
Poet purtând pecetea rară a blestemului, asemenea unui budist însingurat în terifiante judecăţi fiinţiale, cu o atât de bine dozată alternanţă de abstract/ concret, cinic şi agonic, practicând deseori un umor amar, bacovian, expresionist cu aplomb şi experimentalist la nivel de limbaj, Ion P. Iacob şi-a cucerit un loc al său în rândul poeţilor vizionari de azi.


Daniel Corbu


revista Feed Back

nr. 3-4, 2014

No comments: